29 huhtikuuta, 2015

Agatha Christie: Stylesin tapaus

The Mysterious Affair at Styles (1920)
Agatha Christie
suom. Paavo Lehtonen
WSOY, 2014
Pokkari, 245 sivua
sarja: Hercule Poirot #1

Kirjastosta
GR: 3/5 tähteä
★★

Tämä kirja(n nimi) on pyörinyt mielessäni lapsuudesta asti, sillä ilmeisesti kirjastostani ei sitä löytynyt, mutta se kuitenkin mainittiin aina Poirotin ensimmäisenä juttuna. Lisäksi luin suurimman osan Christien kirjoista ehkä noin yhdeksän, kymmenen ikäisenä tai ainakin aloitin niiden lukemisen silloin, joten englannin kielen taitoni ei ollut aivan nykyisellä tasolla ja "Stylesin" vähän ihmetytti minua, joten se jäi myös helposti mieleen. Tämä onkin myös varmaan ainoa Poirot-kirja, josta olen varma, etten sitä ollut lukenut, joten kerran kaivatessani helppoa lukemista otin sen kirjastosta mukaani. Muuten olen vältellyt Christietä aikuisena, sillä olen suurella todennäköisyydellä lukenut ne ja vielä suuremmalla katsonut, ja dekkareiden "helppous" tulee minulle juuri halusta tietää murhaaja.

Mitä tulee itse tarinaan, niin pidin sitä keskinkertaisena. Ehkä muistoni ovat kullattuja tai sitten myöhemmät tarinat parempia, tai ehkä olen vain vaativampi lukija aikuisena. Kapteeni Hastings oli minusta jopa lapsellinen, mikä oli välillä ärsyttävää. Lisäksi itse juoni oli mielestäni jopa liiankin mielikuvituksellinen, eikä kovin uskottava. Syyllisestä minulla oli kuitenkin aavistusta alusta alkaen, ehkä siis olen nähnyt kyseisen jakson telkkarista lähivuosina, tai sitten olen yksinkertaisesti lukenut liikaa dekkareita elämäni aikana.

Muuten oli kuitenkin ihan mielenkiintoista lukea Poirotin ja Hastingsin ensimmäisestä jutusta, eikä kirjan nimi enää kummittele mielessäni. Yksi omituinen piirre tarinassa tosin oli: se sijoittuu ensimmäisen maailmansodan aikaan ja välillä siihen jopa viitataankin, mutta varsinaista sodan tunnetta ei siinä ole. Tietenkin kyseinen sota oli erilainen verrattuna toiseen maailmansotaan, mutta aika tavallista elämää hahmot pystyivät elämään.

Lisäys 9.1.2016:
Olkoon tämä osallistumiseni Hurjan Hassun Lukijan Agatha Christie 125 vuotta -lukuhaasteeseen. Jäi tällä kertaa ainoaksi, vaikka toisenkin kirjan lainasin juuri tätä varten. En kuitenkaan usko ehtiväni lukea sitä ajoissa. Tosin starttikin oli vähän myöhäinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentti ilahduttaa aina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...